Jämställdhet är borgarnas akilleshäl

I sitt jultal tog statsminister tillika moderatledaren Fredrik Reinfeldt upp våld i nära relationer.  Nio initiativ mot våld i nära relationer.pdf (157 kB) finns på Moderaternas hemsida och nej, jag tänker inte, i likhet med Peter Johansson, fråga vilken tomte som ska betala Reinfeldts jullöften. Nu har statsministern ägnat ett helt jultal till detta och jag håller det för troligt att regeringen vaskar fram de pengar som behövs. Om Reinfeldt och regeringen inte gör det handlar det återigen blott och bart om retorik. Ord och ingen handling, mycket snack men lite verkstad.

På SvD Brännpunkt skriver idag Anna Kinberg Batra och Saila Quicklund en debattartikel med rubriken En mer jämställd jul med M och alliansen. När jag läser den tänker jag "är det här ett tidigt aprilskämt?", dock inser jag snabbt att Moderaterna är inte vilket parti som helst. Det agerar nämligen som en PR-byrå. Eftersom Moderaterna mycket väl är medvetna om att jämställdhet är borgarnas akilleshäl, så kommer nu partiet att, medelst utspel, försöka förändra den bilden. Allting går att sälja med mördande reklam - kom och köp konserverad gröt!

Ja, kanske Moderaterna lyckas med att sälja in sig själv som ett parti som värnar jämställdheten. Därför tänker jag nedan lista några inlägg som jag har skrivit om just Moderaterna och jämställdhet. Bedöm därefter själva. Vill vi ha en regering som ägnar sig ord eller en regering som ägnar sig åt handling?

Backlash för jämställdheten när regeringen Reinfeldt har maktenByt regering för jämställdhetens skull!BacklashKvinnotjusaren Fredrik Reinfeldt (Del IV) , Kvinnotjusaren Fredrik Reinfeldt (Del III) , Gör jämställdheten till en valfråga! , Ingår vårdnadsbidrag i Moderaternas arbetslinje? , Kvinnotjusaren Fredrik Reinfeldt (Del II) Kvinnotjusaren Fredrik Reinfeldt , Låt oss tala om vårdnadsbidraget , Moderaternas falska marknadsföring

Fler som skriver om debattartikeln: Kent Persson, LO-bloggen, Anna Kinberg Batra, Pelle Billing, Göran Johansson,
Foto: Expressen

[UPPDATERAT]
Martin Moberg på samma tema.

Inga kommentarer: