Fri att tävla som kvinna efter hormoniell behandling

Cause you make me feel, you make me feel, you make me feel like a natural woman, sjunger Aretha Franklin. Låten dyker upp i mitt huvud när jag läser om Caster Semenya i SvD. Hennes kön ifrågasattes under VM i Berlin 2009. Jag skrev då inlägget SRY-genen
(läs gärna det inlägget innan du fortsätter läsa detta).

Efter en genomgående utredning (testosteronnivåer kollades, anatomisk utredning av yttre och inre könsorgan samt en genetisk utredning gjordes) och hormoniell behandling får hon nu tävla igen. Som kvinna.

Hon är fri. Enligt IAAF är Semenya kvinna, men många av hennes konkurrenter accepterar inte detta. Jag bryr mig inte, säger 20-åriga Semenya. Hon må ha långt hår år 2011, men några andra (synliga) förändringar har hon inte gjort. Hon har inte gjort en bröstförstoring, hon har inte långa, rödlackerade naglar och hon är osminkad. Befriande, anser jag.

Foto: BBC

Inga kommentarer: