Min önskelista


För några dagar sedan bad Gunilla Källenius mig att skriva en önskelista på partikamrater som jag vill se i Riksdag, Landstingsfullmäktige och Kommunfullmäktige. Listan är för Stockholm stad (utom landstinget, där jag även slängde in några från Lenet). Jag kommer med största sannolikhet att revidera listan ett flertal gånger.

Risken med dessa listor är nämligen att man glömmer några stycken partikamrater. Jag må ha ett stort kontaktnät inom Socialdemokraterna, men jag vet naturligtvis inte vilka alla är. Vidare lämnar vissa politiken och andra tillkommer. Därtill finns det en massa politiska tjänstemän som saknas på dessa listor (tjänstemän som skulle bli utmärkta förtroendevalda). Jag inser vidare att jag, i motsats till Göran Persson, har lättare att rada upp en massa kvinnor, men när det kommer till männen får jag verkligen leta. Jag har lyckats få in en och annan hbt-person, men när jag ser alla namn saknas det invandrare. En person med funktionsnedsättning finns med på listan.

Jag har försökt undvika personer som ingår (eller är prospects) i de så kallade Familjerna. Några av namnen, förekommer på flera listor. Om ni letar efter mitt namn, så finns det inte med. Jag vill nämligen helst jobba som politisk tjänsteman. Bakom kulisserna. Om jag blir nominerad, vill jag hitta mitt namn på listorna för landsting och kommun.

Önskelistan (version 2. Den första versionen har endast Källenius fått)

I Riksdagen vill jag se följande personer:
Josefin Deiving, Birgitta Evengård, Petra Larsson, Kristina Persdotter, Linnea Björnstam, Eric Sundström, Nisha Besara, Kajsa Borgnäs, Fredrik Jansson, Anders Göransson, Martin Engman, Claes Borgström, Johan Sjölander, Joe Frans, Johnny Naderéus, Anna Ardin, Moa Neuman, Marika Lindgren Åsbrink, Katrine Kielos, Catharina Ullström, Emma Lennartsson

I Kommunfullmäktige:
Gabriella Granditsky (oppositionsborgarråd), Leif Rönngren, Håkan Andersson, Sanna Vent, Mia Sundelin, Anna Ardin, Sara Gunnerud, Åsa Einerstam, Mathias Tofvesson, Ingela Håkansson, Katina Staf, Moa Neuman, Mia Päärni, Nima Djohari-Taimouri, Andreas Westerius, Anders Eriksson, Stefan Engström, Tara Twana, Maria Östberg-Svanelind, Gunilla Källenius, Daniel Suhonen

Landstinget (inklusive Lenet):
Mervi Mäkinen Andersson, Mattias Sääksjärvi, Johanna Garefelt, Lukas Romson, Johan Sjölander, Björn Häll-Kellerman, Nina Unesi, Erika Ullberg, Helene Hellmark Knutsson, Victor Harju, Johan Westerholm, Nanna Wikholm, Jerry Adbo, Gunilla Källenius, Gizela Sladic

Saknas det några namn? Välkommen att fylla kommentatorsfältet med dessa!

Läs även mina inlägg Det finns en väg ut ur det här och 10-listan

[UPPDATERING]
Läs gärna Johan Westerholms inlägg Socialdemokraterna: Vi har inte råd att luta oss tillbaka


1 kommentar:

Johan Westerholm sa...

Alexandra

Ojdå, man tackar!!! Men vägen dit är lång och skumpig.

//JW