En vacker Första majaffisch i retrostil

Årets Första majaffisch är jättevacker anser jag. Johanna Graf är av helt motsatt åsikt. I Grafs kommentatorsfält skriver Dag Larsson (som också bloggat om affischen):
-
Ännu roligare blir det när man luskar i saken.... Den är godkänd av Första maj kommittén där såväl det otäcka Stockholms Arbetarekommun, LO distriktet i Stockholm OCH Stockholms läns socialdemokratiska partidistrikt ingår.
-
Ja, jag sitter i Första majkommittén och jag var en av dem som godkände konstnären Stina Wollters konstverk. Jag gillade även förra årets Första majaffisch (gjord av samma konstnär).
-
SeismoGRAFen Johanna (som förmodligen bor i en mexitegelvilla i Solna och lever ett bra medelklassliv där) upprörs av vårt val av affisch. Jag ber ödmjukast om ursäkt för vårt val.
-
Jag kommer att föreslå att vi även ska förbjuda röda fanor, politiska plakat, Internationalen (och andra gammaldags kampsånger), banderoller, talkörer med mera.
-
Något tågande ska det heller inte bli tal om. Vi ska nu åka i uppseendeväckande ekipage och sjunga schlagerlåtar. Varje kvinna och man i tåget (nej, förresten vi döper om det till paraden) skall stajlas, så att de passar in på Stureplan. Istället för fanor och plakat, ska vi vifta med Vuittonväskor och dyra armbandsur. Champagnekorkar ska smälla och champagnen spruta över massorna, hela vägen från Humlegården till Norra Bantorget.
-
Upp till kamp... nej, förresten Till Stureplan!

1 kommentar:

stationsvakt@gmail.com sa...

Den ser lite ut som hämtad ur en barnbok. Den är okej.