Expressens Karin Olsson är trångsynt

Karin Olsson gick till hårt angrepp gentemot Mona Sahlin i gårdagens ledare i Expressen. Olsson kallade Sahlin för "yr höna" och skriver även:
-
Visst måste det innebära vissa kulturkrockar att ta sig från hbt-kompisarna i Pridetåget till blåställen i Trollhättan.
-
Om Olsson tror att Pride handlar om glitter och glamour och att prideparaden är en enda stor uppvisning i uppseendeväckande klädkreationer (eller avsaknad av kläder) är hon ute och cyklar. Det visar på en trångsynthet som Olsson även visar i slutklämmen på sin ledare (jag återkommer till det).
-
För socialdemokraten Mona Sahlin är prideparaden en stor manifestation för mänskliga rättigheter - för hbt-personers fri- och rättigheter. Det är en manifestation för alla människors lika värde. Prideparaden är fullt jämförbar med Första majtåget.
-
Om det förhåller sig så att Sahlin hellre befinner sig på Stockholm Pride och umgås med "hbt-kompisar", än träffar vita, heterosexuella, medelålders, överbetalda fackpampar är det fullt förståeligt. Skulle du umgås med parti- och facktoppar som motarbetar dig, eller skulle du umgås med HBT-sossar som stöttar dig?
-
Visst finns det enstaka parti- och facktoppar som motarbetar Sahlin, men blå media har en tendens att göra en höna av en fjäder. Det får mig att tänka på alla mina socialdemokratiska vänner som säger att de får ont i magen vid tanken på att rösta på Sahlin: "Jag är sosse, men Måååna klarar jag inte av," skriver Olsson. Hur många sossar umgås Olsson med? Jag som arbetar partipolitiskt, är fritidspolitiker och i princip bara umgås med sossar stöter sällan på de sossar som Olsson träffar.
-
Journalister som Olsson skriker att "S inte har någon politik". Varför gör de det? Är det för att de inte förstår sig på partiet eller partiarbete i stort? Jag ska ge Olsson och Co. några ledtrådar: möten, motioner, rådslagsarbete och PARTIKONGRESS.
-
Verkställande utskott, parti- och facktoppar, partiledare... till syvende och sist är det ändock gräsrötterna inom partiet som bestämmer.
-
ABF ger till våren kurser i socialdemokrati. Olsson borde kanske anmäla sig till en av kurserna, men hon kanske är ute och cyklar som vanligt.

3 kommentarer:

Karin Olsson sa...

Hej, benämningen "yr höna" skriver jag inom citationstecken, för att kritisera alla dem som uttrycker sig sexistiskt om Mona Sahlin. I din blogg låter det som att jag själv använder det uttrycket.

Pride är en fantastiskt och viktigt evenemang. Min analys av Mona Sahlin är att det säkert är svårt för henne att gå från modern identitetspolitiker till gammeldags industriledarsosse.
Det är en smula missvisande att utmåla mig som en reaktionär sexist.

Alexandra Einerstam sa...

Tack för din kommentar Olsson. All heder till dig för att du som representant för borglig gammelmedia tar dig tid att svara på ett blogginlägg från en sosse.

Varför måste/ska Sahlin gå från modern (identitets)politiker till gammeldags industriledarsosse?

Ska S(ahlin) plötsligt vara FÖR kärnkraft bara för att Metallbasen och andra betongsossar vill det?

Även vi "moderna (identitets)politiker" värnar om svensk industri och oroar oss över industrikrisen. De många varsel och uppsägningar som nu sker drabbar även våra vänner.

Jag vill att ni blå skribenter kommer ut ur oppositionsgarderoben och inser att vi sossar inte längre är i regeringsställning. Vi sossar är nu i opposition och vill veta vad högeralliansen tänker göra. De sitter nämligen på regeringsmakten nu. Om inte högerregeringen vet vad de ska göra i dessa kristider, tyder det på Regierungsunfähigkeit.

Anonym sa...

Egentligen är det ingen motsättning. Mona går hem både i Pridetåget och efter besöket i Kiruna under veckan där såväl möte med facket, medlemmar,medborgare och Vdar blev mycket bra tror jag vi kan konstatera att vår nästa statsminister kommer att kunna hantera både Pridefestivaler och Fackföreningsfolk.

Jag känner mi trygg i förvissning om att det ¨på Göran Perssons tid fanns de som sa: Jag är Sosse men Göran Persson kan jag inte med.

Och att det finns de som säger ja Moderat är jag, men han Reinfeldt kan jag inte med.

Själv hoppas jag snart desperat att regeringen tar sitt förnuft till fånga, kliver ur förlamningen och verkligen försöker göra åtminstone det som går att göra för hjälpa alla de som blir arbetslösa i dessa kristider.

/Hannah