Lagändring beträffande våldtäkt?

I mitt tidigare inlägg Samtyckeskrav istället för tvångskrav i sexualbrottslagen skrev jag om behovet av en lagändring. Jag ville vidare att mitt parti, med Thomas Bodström i spetsen, skulle uttala sig. Glädjande nog har Bodström just gjort det, läser jag i SvD. Han vill att justitieminister Beatrice Ask skall initiera en översyn av lagen. Beatrice Ask vill dock vänta. Hon vill se "fler domar". Under tiden hon väntar fortsätter våldtäkterna. Hur många kvinnor måste våldtagas innan vi får till stånd en lagstiftning och återigen undrar jag om en ändring räcker, det krävs enligt mig ett handlingsprogram:

- Utbilda människor i rättsväsenden (domare,
advokater, nämndemän)
(Obligatorisk läsning av Wennstams böcker)!
- Avsätt nämndemän och domare som är sexistiska!
- Tvångsvård av män som våldtar!
- Satsa på jourer, skyddat boende och mer och bättre
vård för våldtagna!

- Kräv handlingsprogram på skolor och arbetsplatser!
- Kommuner skall anställa fler trygghetsvakter som
följer kvinnor hem! (Fler nattvandrare och fältassistenter).
- Satsa på bättre stads- och landsbelysning och bygg bort "attraktiva" ställen för våldtäkter!
- Inför återigen tjejtaxan för taxiresor!
- Satsa på självförsvar för tjejer (i skolan –obligatoriskt ämne).
> - Krogarna ska ta sitt ansvar (de måste gå samman, affischer, informationsmaterial skall finnas på krogarnas toaletter)!

- Regeringen måste agera nu! (Tillsätt utredningar). Gör något nu! En landsomfattande kampanj.
- Det är inte OK att kalla en tjej hora.
- Ett nej är ett nej (även om det var ett ja från början)!
- Vi ska kunna gå klädda nakna utan att riskera att
bli våldtagna. Svarta stringtrosor eller vita mormorsmamelucker – det spelar ingen roll!

Jag blir glad när jag läser i AiP att mina partikamrater, riksdagsledamöterna Maryam Yazdanfar och Eva-Lena Jansson, skall skriva en motion om en lagförändring. Stockholm City har också skrivit om detta.




STOPPA VÅLDTÄKTERNA NU!
-
På fredag 14/9 Kl. 18:00 samlas vi på Sergels torg för en manifestation mot våldtäkt!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kanske är det också dags att uppmana fler tjejer att bli nämndemän, de påverkar på riktigt!

Jag har utmanat dig på min blogg!

Kram Laura

Anonym sa...

Och uppmuntra fler tjejer till att polisanmäla såväl våldtäkter som sexuellt ofredande! Och där allt sexuellt ofredande, som exempelvis tafs på krogen. Att samhället verkar tycka att "äh, men det är inte så farligt..." uppmuntrar till en bedrövlig kvinnosyn.

Jag skulle vilja se en lagstiftning där det också är förbjudet att ha våldsamt sex när en eller fler av parterna är väldigt berusade. På så vis kan man få fällande domar enklare, samt att våldsamt sex knappast är att rekommendera vid onyktert tillstånd i vilket fall.

Speciellt då folks omdöme och kontroll vacklar!

Anonym sa...

Du gillar inte det där med själv-ständiga domstolar?

Anonym sa...

Jag tycker att det är uppfriskande med någon som föreslår något själv istället för att bara klaga på allt och alla.

Jag tror att orsaken till att män våldtar står att finna i samhällets uppbyggnad som sådant. Vad får vi lära oss när vi är små? Vilka signaler sänds ut av samhället, av media, av föräldrar?

Jag tror att det stora problemet ligger i att hela vår samhällstruktur på olika sätt syftar till att skilja mellan män och kvinnor, att vi på något sätt skulle vara olika. Detta skapar en distans som möjliggör hat och våld och annat elände.