Jakten på fildelare fortsätter, men nu skall också internetleverantörerna jagas

I have a dream, en dröm om att jag gratis kan ladda ner musik och för att kompensera för svinnet, kommer jag och andra music lovers istället att betala för dyra konserter och t-shirts. Vidare tror jag att musik- och filmbranschen glömmer bort att de som laddar ner olagligt också köper mycket musik och film lagligt. Varför tas inte detta med?
-
Jag trodde också borgarna, med Beatrice Ask i spetsen, skulle förstå det befängda med att göra en miljon (eller är det två miljoner?) fildelare till kriminella och ändra lagen, men så är icke fallet läser jag i SvD. Utredningen Musik och film på Internet - hot eller möjlighet? verkar fokusera mer på hot än på möjlighet.
-
Enligt utredningen skall bredbandsoperatörerna agera polis och hålla koll på alla kunders surfande. De skall "åläggas att medverka till att intrång i upphovsrätten upphör".
-
Ett införande av en "bredbandsavgift", som i praktiken innebär en utvidgning av systemet med kassettersättning eller införandet av tvångslicens, är enligt utredarens bedömning inte önskvärd enligt pressmeddelandet.
-
Det är lika bra att Beatrice Ask och gänget börjar bygga en rad fängelser där de kan spärra in de många olagliga fildelarna. De är jättefarliga nämligen, eftersom de inte förstår vikten av upphovsrätten.
-
Kultur är inte für alle, bara för de rika, de som har råd. Borgarna fortsätter att öka klasskillnaderna i samhället. De som inte har råd med musik eller film skall avstå eller kriminaliseras.
-
När ska Beatrice Ask egentligen tillsätta en utredning om att stoppa våldtäkterna och när kommer proppen från Ask och gänget beträffande könsneutralt äktenskap?
-
Eva-Lena Jansson skriver bra om fildelning på sin blogg.






1 kommentar:

Anonym sa...

varför är det skillnad på brott och brott? Svartjobb, fildelning, skattesmitning, inte betala tv-licens?

Är det bara VEM som begår brottet som är avgörande?

Jag önskar det fanns ett enkelt svar på fildelningsproblemet, för det känns inte bra att inte ge upphovsmän- och kvinnor- dess rättmätiga del av kakan. Samtidigt som jag i framtiden självklart ser att fildelning är det naturliga sättet att sprida musik, litteratur, bilder.

Svårt.