Nudelsallad med räkor och Wagamamas salladsdressing


Jag gillar verkligen restaurangen Wagamama. Under Socialdemokraternas extrakongress hängde vi mycket där.  Till min stora glädje finns det även en kokbok med några av Wagamamas recept. Inspirationen till den nudelsallad kommer just från kokboken. Det spelar inte så stor roll vad man har i salladen - det är dressingen som gör den. Vidare gör jag denna nudelsallad på en höft, så några exakta mått finns inte att tillgå. Först kommer receptet på dressingen (med exakta mått) och därefter vad jag brukar ha i salladen:

Wagamamas salladsdressing
till cirka 1,25 dl
2 tsk finhackad schalottenlök
2,5 cm färsk ingefära, skalad och riven
1 liten vitlöksklyfta, skalad och finhackad
1 1/2 msk risvinäger
1 msk vatten
1 dl vegetabilisk olja
3 msk ljus olja

Vispa ihop alla ingredienser i en liten skål eller burk med lock. Dressingen håller sig i kylen några dagar.

Nudelsallad
Räkor (jag köper frysta med skal)
UDO-nudlar
Belugalinser
Böngroddar (färska eller på burk)
Ärtor eller sugarsnaps
Morot
Vårlök
Rädisor
Gurka
Sallad (Ruccola, maché, babyspenat, ruccola eller vanlig)

Tina räkorna och skala dem. Koka nudlarna enligt anvisning, låt rinna av och kyl dem något. Koka linserna enligt anvisning, låt rinna av och kyl dem. Koka ärter/sugarsnaps enligt anvisning, låt rinna av och kyl. Skär vårlök och rädisor i tunna skivor. Hyvla moroten och gurkan med potatisskalare.

Häll i alla ingredienser i en salladsskål och häll på dressingen. Om den inte skall serveras genast, ha då inte i salladen. Den blir lätt hängig.

Inga kommentarer: