Utbildningskontrakt

[...] budskapet - kunskap och arbete - [är] tidlöst och bör hädanefter gå som en röd tråd genom Socialdemokraternas politik. Naturligtvis tillsammans med andra tidlösa klassiker såsom jämlikhet, frihet, solidaritet, hållbar tillväxt och hållbar utveckling. Kunskap och arbete bygger Sverige! 
Ovanstående skrev jag i inlägget Första maj-märket 2012 (läs gärna inlägget i sin helhet). Idag presenterade Socialdemokraternas ekonomisk-politiska talesperson Magdalena Andersson en liten godbit från vårbudgetmotionen och den handlade om just utbildning, vilket glädjer mig.

Utbildningskontrakt var ordet för dagen och S har hämtat inspiration från TCO:s förslag om utbildningsgaranti.

Kort går utbildningen ut på följande:


Kontraktet vänder sig till den som är arbetssökande, under 25 år och inte har fullgjort gymnasiet. Den som är ung och söker jobb erbjuds:
  • Jobb enligt "Västeråsmodellen" med avtalsenlig lön på halvtid och studier på halvtid.
  • Praktik hos privata eller offentliga arbetsgivare samt studier på halvtid eller deltid.
  • Utbildning på heltid, vid komvux, yrkes-vux eller folkhögskola.
  • Ett särskilt studiestöd eller förhöjt studiebidrag.


Det är ett mycket bra förslag från S. Jag ser fram emot fler godbitar från skuggbudgeten (helst vill jag se hela budgetmotionen). Jag kan dock inte sluta oroa mig för vad Magdalena Andersson tidigare har gett uttryck för.

På samma ämne: SVT, Martin Moberg, Dagens Arena, DI, Aftonbladet, UNT, NT, Peter Högberg

Inga kommentarer: