Idag var det inte ett parti utan två som presenterade sina valaffischer. Det var giganterna, de två största, Moderaterna och Socialdemokraterna.
Att Moderaterna har en affisch med texten Bara ett arbetarparti kan fixa jobben, är lite väl magstarkt, med tanke på att arbetslösheten är 9,5 %. En annan Moderataffisch visar Fredrik Reinfeldt med en knuten (?) näve i fickan. Ja, ja... Sida vid sida går jag med folket vars förtroende jag bär. Pompös och arrogant. Den lyssnande partiledaren har under denna mandatperiod förvandlats till Göran Persson (och det är inte en komplimang).
Socialdemokraternas kampanj är positiv, framåt och otålig. Vi kan inte vänta, är det genomgående temat i kampanjen och Socialdemokraterna presenterar konkret vad de vill göra.
Vi vill förändra på riktigt. Vi kan inte vänta. Det är i verklig mening en kamp om värderingar, en kamp om förändringar. Vi vill vara med och visa lösningar på ojämlikheterna vi ser i samhället, det kan vi bara göra med en ny regering, sade Mona Sahlin vid pressträffen på Sveavägen 68. Karin Pettersson, kommunikationschef, sade: Ungdomsarbetslösheten som samhällsproblem genomsyrar kampanjen för det säger mycket om regeringens misslyckade politik - vi tar steget längre och visar vad vi vill göra för att förändra Sverige.
Min favoritaffisch är killen som inget hellre vill än rycka in (se ovan). Mina tankar går till Pet Shop Boys video till Go West. Huvudaffischen är svartvit och HBT-sossen (fast om sanningen ska fram är han nog mest känd som SSU:are) Victor Harju sticker fram i bakgrunden. Personerna i färgaffischerna återkommer i valfilmen:
Till syvende och sist är jag nyfiken på hur bloggar, till exempel bloggen Valaffischer 2010, kommer att göra parodier på Sossarnas affischer. Kristdemokraternas affischer har ju varit mycket tacksamma att göra parodier på. Moderaternas affischer är ju busenkla. Här kan du se en parodi som jag har gjort, men Socialdemokraternas affischer är en smula svårare att göra parodi på, men det är inte omöjligt.
På samma tema: Claes Krantz, Claes Krantz2, Martin Moberg, Peter Högberg, Johan Ulvenlöv, Aftonbladet, Aftonbladet 2, Aftonbladet3, Fredrik Axelsson, Katarina Nyberg Finn
Tidigare inlägg: S-kampanjer som inte övertygar
3 kommentarer:
Snyggt!
Men vad skulle det annars vara som vinner valet? Varför skulle partiernas strateger ösa pengar på dessa förbannade reklamkampanjer om det inte fungerade?
Det är skrämmande många som bestämmer sig sista veckan för att inte tala om sista dagen. Med andra ord så har dom inte en jävla susning om var dom står eller vad partierna vill eller ens varför dom går och röstar. Dessa persorner borde inte ens rösta för dom blir lurade av just reklamaffisher och motsvarande dynga (tomma slagord i tv-debatter, vallöften om en ljusare framtid som inte är värda mer än luft). Dom har inga principer, ingen aning och ingen koll och röstar bara för att dom inte vill vara "soffliggare" och krystar fram ett beslut. I ett samhälle där folket faktiskt brydde sig om vem som styr över dom så skulle INGEN tveka det allra minsta om vem dom skall rösta på såhär en månad innan valet och det gör inte jag heller. Piratpartiet MÅSTE in i riksdagen och röra om i grytan. Annars får vi aldrig någon förändring.
Fantastisk timing att Margaretha Winbergs skatteaffärer skulle dyka upp samtidigt med (s)-affischerna! Hur var det nu det stod på (s)-affischen: "Gärna medalj men först en rejäl pension!". Maggan kan väl komplettera med: "Ska JAG betala skatt också? Så oförskämt!"
Skicka en kommentar