Det är ditt fel om du är långtidsarbetslös

Det är ditt fel om du är långtidsarbetslös. Det anser i varje fall regeringen Reinfeldt och har visat detta tydligt medelst sin så kallade "jobbpolitik".

Tidigare i år gav LO ut rapporten Arbetsmarknadspolitik för att motverka långa arbetslöshetstider. Rapporten visar hur Arbetsförmedlingen, den senaste mandatperioden, lagt fokus på jobbcoacher och att få de arbetssökande att skicka så många jobbansökningar som möjligt.

Det har även jag fått erfara under det år jag har varit halvtidsarbetslös. En av handläggarna på Arbetsförmedlingens kundtjänst räknade upp ett antal jobb som han ansåg att jag skulle söka. Jobb som jag inte var kvalificerad för. När jag påpekade för handläggaren att de jobb han räknade upp, krävde B-körkort eller kunskaper jag inte besitter, ansåg han ändock att jag skulle söka dem. Flest ansökningar vinner måhända handläggarens gillande, men resulterar knappast i arbete om den arbetssökande inte är kvalificerad. De program som Arbetsförmedlingen erbjuder, innebär i praktiken handledning. Regeringens "garantier" är luftslott.

Förutom ovanstående, har regeringens "jobbpolitik" inneburit att den arbetslösa förlorat mer av sin ekonomiska trygghet och de sociala villkoren har hårdnat. Det är piskan och inte moroten som, enligt högern, är drivkraften för att den arbetslösa ska ta sig tillbaka till arbetsmarknaden.

Idag, på DN Debatt, skriver Socialdemokraterna Mona Sahlin och Thomas Östros att kampen mot långtidsarbetslösheten ska bli en central del av den ekonomiska politiken och pressas tillbaka till en procent. De långtidsarbetslösa ska minska med 90 000 personer.

Yrkesinriktad arbetsmarknadsutbildning är betydligt mera effektivt än jobbcoacher. Det visar även LO-rapporten.

Nu innehar dock regeringen Reinfeldt makten, så räkna inte med stöd eller utbildning. Möjligtvis kan du få en coach och lite handledning. Du måste också skicka in hundratals ansökningar till jobb som du inte är kvalificerad för. Om din handledare anser att du har sökt för få jobb, kan han/hen/hon rapportera in till din a-kassa att du är en lat jävel som inte söker tillräckligt med jobb och då blir du av med a-kassan och du... glöm aldrig att arbetslösheten är ditt fel. Du har dig själv att skylla.

3 kommentarer:

Kalmardamen sa...

Ett mycket bra inlägg!

Kalmardamen sa...

Hoppsan, min kommentar postades visst inte jag skrivit färdigt!

Håller fullständigt med dig!

Jobben ökar inte för att arbetsförmedlingen tillsätter couser.
Utan får istället människor att tro att det är deras eget fel.

Alexandra Einerstam sa...

Tack Kalmardamen och om jobbcoacher se detta klipp:
http://www.youtube.com/user/AlliansfrittSverige#p/u/12/b6wuyiPzpKc