För mycket fokus på motståndaren



Mona Sahlin höll sitt sommartal i Tantolunden igår. Talet började lovande, men sedan kom allt för mycket att handla om motståndaren. Jag har skrivit om det tidigare:
Ett vet jag med all bestämdhet - jag vill inte se och höra ett tal, där 2/3 av talet ägnas åt Moderaterna. Jag vill knappt att 1/3 av talet ska ägnas åt våra motståndare. Jag vill att Sahlin håller ett ideologiskt tal.
Det gjorde alltså inte Sahlin igår. Tidigare i år, i Almedalen, höll Sahlin ett av sina bästa tal hitintills. Anledningen till att jag hyllar just det talet är för att det just var ett ideologiskt tal, där fokus låg på vår politik och våra visioner (och inte på våra motståndare).

De två andra talarna (här finns deras tal), Carin Jämtin och Thomas Bodström, imponerade inte heller. Bodström visade, å ena sidan, mest glöd av de tre talarna, medan Jämtin å andra sidan, höll ett ganska trött och tråkigt tal. Jämtin hade sitt talarmanus med sig. Hon stakade sig och trots talarmanus, lät hon oförberedd.

Nu är det många som inte håller med mig i min analys, läs därför inlägg nedan:

Rasmus Lenefors, Aftonbladet, Johan Westerholm, DN, DN2, Johan Ulvenlöv, Martin Moberg, Peter Andersson, Mats Engström, SvD, SvD2, Peter Andersson2, Kristian Krassman, Tokmoderaten, Mary Jensen,
Kent Persson

2 kommentarer:

Johan sa...

Intressant att se att det även finns Socialdemokrater som tycker att talen inte imponerade. Även om jag inte vill se en rödgrön seger vill jag definitivt ha en högkvalitativ valrörelse, så jag blev besviken igår.

Johan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.