Grattis Veronica Palm! (Del II)

Stockholms arbetarekommun har fått en kvinna som ordförande. Dock är det inte, som många (även jag och SvD) har trott, första gången som Stockholms AK har en kvinna vid rodret. Anna Kettner skriver i en kommentar till Kristian Krassmans inlägg: Ja valet av Veronica är jättebra! Men för att vara lite petig: Lena Nyberg* har varit AKs ordförande. Lite faktafel alltså. Gör inte glädjen över valet mindre. Kettner har rätt, det gör inte glädjen över valet mindre, men vi får inte glömma bort att Lena Nyberg stod för det historiska - att vara första kvinna på denna post.
-
Med Veronica Palm som ordförande för Stockholms arbetarekommun och Carin Jämtin som oppositionsborgarråd (och alla S-kvinnor och HBT-socialdemokrater i Stockholm), förbättras nu våra chanser radikalt vad beträffar valseger!
-
SvD: Det här känns stort. Det är ju ingen hemlighet att kampen i valet kommer att stå i storstäderna, och framför allt i Stockholm. Men det känns som en nystart. Jag tror att både Carin Jämtin och jag har en förankring i människors vardag och ser försämringarna i välfärden, säger Veronica Palm, som tillsammans med oppositionsborgarrådet nu blir partiets frontfigurer i Stockholm. [...] Vilken fråga som kommer att avgöra valet är ingen tvekan för Veronica Palm:
–Arbete. Arbetslösheten är det absolut viktigaste, för att klara av allt: välfärden, att hålla ihop landet, och tillväxten

-
*Lena Nyberg har varit Barnombudsman men fick (i princip) sparken av Jan Björklund.
Birger Schlaug har också bloggat om Veronica Palm.
Tidigare inlägg som jag har skrivit: Grattis Veronica Palm! En kvinna som ordförande i Stockholms arbetarekommun?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Veronica Palm! Det är så rätt!
/Karin

Seved Monke Ajneståhl sa...

Jag blir nyfiken. Jag känner inte till Palm, men det är roligt för Stockholms Arbetarkommun med en relativt ung tjej vid rodret.

Mvh

Seved Monke

Alexandra Einerstam sa...

Seved Monke - tack för att du skrev "relativt ung". Jag och Palm är lika gamla.