Handtag, famntag, klapp eller kyss?

Ovanstående bild (som publicerades i Metro 2 april och som jag skrev om här) har upprört känslor hos framför allt borgerliga och högerkristna företrädare. Det är en stark överdrift när Metro skriver Bloggare sågar Sahlins kysskupp. Metro länkar även till Pr-experter om Monas kysskupp.
-
Elisabeth Qvarford, pressekreterare för Miljöpartiet, har skrivit ett blogginlägg som heter Monas kyss osmaklig och jag var tvungen att skriva i kommentatorsfältet:
-
I min tyska släkt pussar vi varandra på munnen när vi ses och när något extraordinärt sker. Varför inte se detta för vad det är och inte göra det till en vi och dom-fråga. Mona Sahlin har länge stöttat hbt-personer och varit "en av oss".
-
Ja, jag kysser/pussar inte bara min släkt, utan även nära vänner, såväl heteros som homos. Just den dagen, 1 april, kunde jag till och med ha kysst statsminister Fredrik Reinfeldt på munnen för att jag var så innerligt glad över beslutet i kammaren.
-
Newsmill var Mauderaten, jag menar Centerpartisten, Magnus Andersson snabb att kritisera denna kyss. I kommentatorsfältet till denna artikel skriver en man vid namn Fredrik Holmgren och jag håller med honom till fullo:
-
Det här var den fjantigaste artikel jag läst på länge. Andersson verkligen letar efter något att kritisera Sahlin för och då blir det att hon kysst en annan kvinna. Andersson verkar mest vara rädd för att tappa HBT-väljare till till (s). Kan ju vara på sin plats att påminna Andersson att medan Sahlin 1994 röstade för partnerskapet för homosexuella så röstade den stora majoriteten av hans av värdekonservatism inpyrda centerparti nej.
-
En eloge även till Tasso Stafilidis som tog sig tid att replikera på denna artikel. Repliken återfinns, även den, på Newsmill.
-
Vad vi fick se uttryck för den dagen var glädje. Det var en glädjekyss! Kritikerna till glädjekyss skapade blott och bart smolk i glädjebägaren.
-
Till syvende och sist vill jag rekommendera en artikel av Oline Stig i anslutning till denna artikel - Handtag, famntag, klapp eller kyss? och under tiden ni läser artikeln, kan ni lyssna på A Camp - Stronger than Jesus.
-
Bloggat: Ord av Jerry

3 kommentarer:

Alexandra Einerstam sa...

Jag har valt att ta bort en kommentar, för den var osmakligt skriven. Framför gärna kritik och framför dina åsikter, men gör det inte så jla fult!

Anonym sa...

Var inte kyssen ett övertramp? Jag tycker att det är toppen att riksdagen äntligen kom till skott och det är en seger för kärleken, men jag springer inte runt och delar ut kyssar för det.

Anonym sa...

Ett eget initiativ eller röstfiske? Spelar väl inte så stor roll men varför röstade inte Mona Sahlin