-
Förra veckan röstade Europaparlamentet ja till de förändringar i utstationeringsdirektivet facken önskat [...] Hur gör man så direktivet inte kan tolkas annorlunda än lagstiftarna tänkt sig? Det är lagstiftarna, politikerna, som ska ha sista ordet. Inte domarna. I Europaparlamentet fick socialdemokraten Jan Andersson uppdrag att ta fram förslag. Omröstningen blev intressant. Förslaget som antogs innebär inte bara att direktivet ska skrivas om ungefär som facket hela tiden krävt. Parlamanetet föreslår dessutom ett slags socialt protokoll, som ska läggas till eller infogas i själva grundfördraget, där det ska klargöras att fri rörlighet inte går före fackliga rättigheter. Rätt bra alltså.Det finns mer att notera med rött bläck. Majoriteten i det borgerligt dominerade parlamentet var förkrossande: 474 ja och bara 106 nej (plus 93 nerlagda). Den politiska vänstern lyckades bygga en förkrossande allians i en symbolladdad maktfråga. När hände det senast? Och hur röstade borgerliga politiker från Sverige? Moderaten Charlotte Cederschiöld rapporteras ha gnott ivrigt i korridorerna för att tömma betänkandet på mening, men lade sedan ner rösten. Andra röstade mot. Några för. Den svenska enade borgerligheten låg utslagen i spillror, trots att frågan även är brännande svensk arbetsmarknadspolitik. Följdfrågan är enkel: Var fanns alla politiska reportrar som varje dag hungrar efter sprickor i alliansfasaden? Inte en rad i Sverige.
-
Att det inte har skrivits en rad i Sverige om detta, är inte konstigt. EU-politik placeras av gammalmedia i kategorin Utrikespolitik. För journalister verkar det svårt att skriva om EU-politik från ett "svenskt" perspektiv. Det går att göra EU-politik av lokala frågor! Vad som händer i EU-parlamentet påverkar i hög grad även oss svenskar.
-
De "nya" moderaterna hävdar att de värnar miljö & klimat, a-kassan, facket, strejkrätten och den svenska modellen. Om vi vänder oss till EU-parlamentet och de voteringar som sker där, ser vi att så inte är fallet. Det är samma gamla, mörblå moderater som alltid. Moderaterna må ha en ny förpackning, men innehållet är samma, gamla, unkna innehåll som alltid.
-
En ny förpackning tillsammans med en intensiv reklamkampanj som marknadsför den nya förpackning, kan locka till sig köpare en kort tid. När köparna inser att det bara är en ny förpackning, slutar de köpa produkten. Vi får hoppas att så är fallet med de "nya" moderaterna.
-
Jämför gärna moderaternas agerande med Vattenfalls - Vattenfalls dubbla ansikten
-
Under strecket:
Ett hjärta rött skriver om de stora vinsterna friskolorna gör.
Johanna Graf skriver om de härskartekniker som Solnamoderaterna begagnar sig av.
Ni har säkert sett företaget Delicatos roliga kampanj i tunnelbana och tidningar. Livsmedelsverket ser inte humorn i kampanjen och har tvingat Delicato att dra tillbaka kampanjen. Om detta skriver Opinionsbloggen bra om.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar