Visar inlägg med etikett lögner. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett lögner. Visa alla inlägg

Moderaterna i Stockholm ljuger i sin kampanj

Vi är många som har sett Moderaternas affischkampanj i Stockholm. Jag har många gånger på denna blogg efterlyst en schysst valrörelse. Moderaternas kampanj består av lögner. Jag har många gånger skrivit om vandalisering och sabotage av valaffischer, men Moderaternas affischer får mig att vilja hämta en stor, svart tuschpenna och skriva på affischerna hur det egentligen förhåller sig.

I morse möttes Socialdemokraternas kommunikationschef Karin Pettersson och den Moderata riksdagskandidaten Maria Abrahamsson i Nyhetsmorgon. I inslaget erkände Abrahamsson att Moderaternas kampanj bestod av lögner.


På samma ämne: Peter Andersson (som jag lånat bilden av), Anders Löwdin, Martin Moberg, Alliansfritt Sverige, Johan Ulvenlöv
Läs även Karin Peterssons debattartikel Val är inget hångelparty

Sex, lögner & videoband

Det var inget sex i Maud Olofssons (ordförande för Centerpartiet) tal, inte heller några videoband (utan en bok - Olofssons egen bok). Desto mer lögner fick vi, som befann oss i Almedalen, höra. Mona Sahlin, Socialdemokraterna, de Rödgröna (som kallades för "Vänsterkartellen" efter Schlingmanns ordbok), Maria Wetterstrand och Lars Ohly nämndes många gånger i Olofssons tal. Vi anklagades för än det ena, än det andra.

Vi ska stänga vårdcentraler. Vi är inte feminister. Vi är emot subventioner för hushållsnära tjänster, vilket Olofsson sade handlade om att vi nedvärderar detta yrke. Vi värnar inte landsbygden. Vi är emot miljö och klimat. Vi är emot entreprenörer. Vi är emot företagande... ja, listan kan göras lång. LAS-hataren Olofsson nämnde naturligtvis att ungdomsarbetslösheten berodde på LAS. Underbart, skulle kanske Kalle Moreus sjunga ironiskt. En låt jag vill tillägna Centerpartiet en dag som denna, är Lisa Ekdahls låt Du sålde mitt hjärta.

För egentligen handlar denna dag om att Centerpartiet har sålt sin själ och sitt hjärta till förmån för regeringsmakten. Medlemmar känner sig inte hemma i partiet längre. Ja, några enstaka - vi kan kalla dem Mauderater eller Stureplanscentern. Jag förstår varför Solveig Ternström lämnade Centerpartiet.

Hejdå Mauderaterna, det var "trevligt" att träffas.

Lögn, förbannad lögn och statistik

100.000 fler sysselsatta idag, sade statsminister Fredrik Reinfeldt i partiledardebatten i Agenda igår. Viktor Tullgren hakade dock upp sig på Reinfeldts påstående och har ägnat tid och kraft åt att leta statistik på SCB. Tullgren skriver:
-
Fredrik Reinfeldt påstod under partiledardebatten att sysselsättningen hade ökat med 100 000 personer sedan regeringen tog makten. Något som skulle vara extra imponerande på grund av att Sverige är mitt uppe i en finanskris. Tidigare har Fredrik Reinfeldt lite mer luddigt påstått att sysselsättningen är på samma nivå som 2006 trotts finanskrisen.
Det senare påståendet kan nog sägas vara mer eller mindre sant. Det förra, att sysselsättningen ökat med 100 000 personer är så vitt jag kan se utifrån SCB:s statistik inte alls sant.
Enligt SCB var 4 024 400 personer sysselsatta under
3:de kvartalet 2006 dvs när Reinfeldt van valet och den borgerliga regeringen tillträde. Under motsvarande 3:de kvartal 2009 var 4 042 400 sysselsatta alltså har sysselsättningen ökat med 18 000 personer och inte 100 000 personer (så Reinfeldt hade bara fel med en faktor fem ungefär).
-
Den fyndiga formuleringen, There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics, brukar tillskrivas Mark Twain, men enligt Sven Ove Hansson är inte Twain upphovsmannen. I sin självbiografi citerar Twain uttrycket och tillskriver det Benjamin Disraeli. Dock utgör citatet en bra rubrik för detta inlägg.
-
-
[Uppdatering]
Nu har SR och SVT rapporterat om detta.

Den nakna sanningen är alltid bättre än den bäst klädda lögnen

Fram till 1980-talet var TV1 och Tv2 de enda kanalerna som tittarna kunde se i Sverige. I Sverige är 1994 ett viktigt symbolår för internet... därefter exploderade informationssamhället.
-
Varken högerskribenter eller den Moderatstyrda regeringen har insett i vilken tid de verkar i. Året är nu 2009 och lögner avslöjas lätt. Vad som händer runt om i världen sprids snabbt via sociala medierna som till exempel twitter. Bloggare har större möjligheter att ägna sig åt medborgarjournalistik nu än på 90-talet. Därför blir jag förvånad att den Moderatstyrda regeringen försöker trixa och trolla med information. Rekommenderad läsning:
-
Alliansfritt Sverige: Fem allvarliga lögner
Peter Andersson: Redovisa utanförskapet för väljarna
Ali Esbati: Revision
Fredrik Pettersson: Stämmer inte verkligheten med allianskartan – följ kartan!
Eva-Lena Jansson: En regering som skyller sina egna tillkortakommande på andra borde avgå
Mikael Nilsson: ACTA-dokument på Wikileaks, nu är det allvar!
Tidigare inlägg:Medborgarjournalistik behövs
Oppositionsgarderoben är trång och tråkig. Kom ut!

Ssssch... Säg ingenting!

Moderaterna är nog inte glada idag då Expressen presenterar ett synnerligen avslöjande dokument. Jag håller med Anna Vikström när hon i sitt inlägg Alliansen vill sänka lönerna - vill vi ha "working poor" i Sverige? skriver:
-
Moderaterna är inte öppna med sin politik. Det är kännetecknande för deras kommunikation att de mörkar sina avsikter. Man kan inte lita på dem. Vill vi ha sänkta löner i Sverige, "minimilöner" som inte går att leva på utan kräver 2-3 jobb?
-
Jag vill i anslutning till inlägget rekommendera Barbara Ehrenreichs bok Barskrapad. Den Moderatstyrda regeringen vill nämligen ha ett liknande samhälle, utan las, med minimilöner, där människor måste ha två-tre jobb - ett Herrskap & Tjänstefolk-samhälle.