För ett tag sedan, när det var regnigt och kallt, tackade jag ja till att gå en kurs som Roger Mogert håller i. Då tyckte jag att det var en excellent idé att avsätta en hel lördag till socialdemokratisk politik.

Idag, fredag, anser jag det vara en mindre god idé (kursen går av stapeln i morgon). Det utlovas nämligen sommarvärme, med sol och upp emot 20 grader varmt. Är det något min hud och min själ längtar efter, är det just värme - solvärme.
Vidare har jag aldrig varit pollenallergisk, men om ni minns förra året, så var det extremt höga halter av pollen i luften och jag blev apallergisk. Idag rinner min näsa. Är det måhända pollenallergi? Om så är fallet kanske det enbart är av godo att spendera hela morgondagen inomhus?

Jag tror nämligen att det blir en jätteintressant kurs. Mogert har bjudit in föreläsare från hela Norden och vi kommer att diskutera nordisk socialdemokrati. Jag är nyfiken på vad skiljer och vad förenar de olika socialdemokratierna i Norden.

Igår skrev jag om härskartekniker och hur man ger tyngd och legitimitet åt sina ord genom att börja en mening i stil med "jag, i egenskap av jurist, anser..." när det egentligen handlar om högst personliga värderingar. Till min glädje har Anders skrivit ett inlägg om ett seminarium han bevistade och där en jurist använde sig av just detta. Gå genast in på hans blogg: http://www.samhallsfilosofi.blogspot.com/

Igår var jag arg när jag skrev min blogg och jag har fått muntliga kommentarer kring gårdagens inlägg. Jag känner återigen ett behov av att tydliggöra exakt vad som gjorde (och gör mig) upprörd:

Min upprördhet kring att folk kallar mig för vakten, securitas etc. handlar inte om att jag skäms för att jag arbetar som ordningsvakt, utan för att människor kallar mig för vakt eller securitas i fel sammanhang och/eller använder det för att förminska mig (klockren härskarteknik).

Om jag, i egenskap av styrelsemedlem, sitter på ett möte tillsammans med andra styrelsemedlemmar och någon säger "vakten" till mig, då tar jag illa vid mig, eftersom jag upplever det så som att han/hon användar en härskarteknik. Hänger ni med?



Inga kommentarer: