Ulvar i fårakläder

Efter valet har den politiska högerns vapendragare analyserat Socialdemokraternas valförlust och medelst en rad "goda råd" vill de nu "hjälpa oss att komma på rätt köl igen". Jag säger tack, men nej tack till deras "hjälp".

Johan Westerholm skriver:
Jag blir inledningsvis lite full i skratt när jag läser alla borgerliga opinionsbildares synpunkter på Socialdemokratins sökande av svaret på vad och varför valnederlaget kunde inträffa. Det reses krav och ges råd. Ska vi säga tack? Skulle inte tro det. Ingen av dessa har socialdemokratins goda för ögonen. De skulle helst vilja se socialdemokratins död, inget annat. Tro mig.
Johan Ulvenlöv skriver:
En hälsning till mörkblåe Claes Arvidsson att SvDs ledarblogg med tillhörande punschhöger, era synpunkter på vår valförlust hamnar i facket X-files.
Andra som betackar sig för högerns "hjälp" är Anna Vikström och Martin Moberg.

Därför vill jag rekommendera några stycken inlägg (skrivna av människor som inte är högerns vapendragare), fyra böcker och en blogg som ger betydligt bättre vägledning än vad högerns ekokammare gör:

Bloggen

Bloggen heter NetRoots valanalyser. Det är en blogg som publicerar valanalyser gjorda av nätrötter inom det progressiva nätverket NetRoots.

Inlägg

Maryam Yazdanfar: S måste slakta sina heliga kor
Björn Elmbrandt: Skyll inte på Mona!
Marika Lindgren Åsbrink: (S) upplevs inte som relevanta (läs även hennes inlägg Valanalyser av det klokare slaget)
Kajsa Borgnäs: (S) säger en sak men står för en annan
Katrine Kielos: Vi måste vinna val på att vara socialdemokrater
Becky Bergdahl: Vi måste göra oss av med statustänket

Böcker

Snart går vi utan er
Den grå vågen
Från smedja till sambandscentral
10-talsprogrammet

2 kommentarer:

Danni sa...

Men det är ju inte nödvändigtvis så lätt att man direkt kan avfärda förslag och råd bara för de kommer från högerkanten. Jag är en traditionell högerväljare, men jag är långt ifrån helt nöjd med dagens svenska höger, och framförallt anser jag att det är viktigt för demokratin och det politiska samtalet i Sverige att vi har en hälsosam opposition som inte kantrar helt och hållet. Just sayin', utan att ta ställning till de enskilda råd som framförts.

Becky på Frihet sa...

Tack för att du tipsar om min text!