Skolfront

Igår såg jag den bästa partiledardebatten i SVT, hitintills bör kanske tilläggas - Skolfront. Jag gillade verkligen debattformatet och programledaren, Natanael Derwinger, var superb. Momentet 20 sekunder var riktigt underhållande.

Socialdemokraternas partiledare, Mona Sahlin, efterlyste blocköverskridande överenskommelser, men det var inte något som regeringen Reinfeldt nappade på. Lärare, som svarat på Skolfronts lärarbarometer, efterlyser arbetsro i skolan. Det kan endast nås genom blocköverskridande överenskommelser. En rödgrön regering kommer, i motsats till regeringen Reinfeldt, att försöka få till stånd blocköverskridande överenskommelser vad beträffar skolan.
I motsats till andra bloggare tänker jag inte utse en vinnare i debatten. Alla sju partiledare talade sig varma om just sitt partis skolpolitik (eller i förlängningen rödgrön skolpolitik/alliansens skolpolitik) och de gjorde det bra, men det finns ändock ett aber - om inte högeralliansen börjar samarbeta över blockgränserna, vad beträffar skolpolitiken, kommer lärare, elever och annan personal i skolan aldrig att få arbetsro.

3 kommentarer:

Din vän sa...

Jag undrar varför Reinfeldt med vänner var så ointresserade av blocköverskridande överenskommelse.
Kan det vara att de är så säkra på att vinna valet i år och om fyra år också?
Högmod gör före fall, kom jag att tänka på då.

Thomas Rasmussen sa...

Det räcker tyvärr inte med att vi rödgröna vill arbeta blocköverskridande om andra sidan är helt ointresserade. Dem vill ju enbart att eliten ska få en utbildning och definitivt aldrig att folk ska få en annan chans. Se i övrigt hur jag slåss med CSN just nu på http://www.followme.nu/?p=242

Anonym sa...

Jag stängde av Tv´n efter att ha sett halva programmet. Jag tyckte det var partiskt upplägg och regi Programledaren kanske bara följde regissörens intentioner eller så var han självpåtaget aktivt partisk. Hans bakgrund gör honom till kandidat till det senare.
Efter att ha läst att Erik Fichtelius numera är chef för utbildningsradion faller allt på plats och jag begriper varför jag stängde av trots mitt intresse för utbildningsfrågor.
Tänk att vi uppfattar världen så olika!

SVT och UR har tappat mitt förtroende och kommer inte att återfå det förrän man röjt i topparna.