Maud Olofsson anklagar de Rödgröna för att bedriva en kvinnofientlig politik

Strax innan sju i morse höll jag på att sätta mitt Earl Grey i vrångstrupen. Jag såg nämligen Anders Pihlblad intervjua Maud Olofsson. I skrivandets stund finns inte hela intervjun ute, utan endast detta klipp (där hon skyller på sitt kön).
-
I intervjun anklagade nämligen Maud Olofsson oss (= oppositionen) för att bedriva en kvinnofientlig politik. Som exempel nämnde hon vårt motstånd gentemot hushållsnära tjänster och att vi inte vill att kvinnor ska kunna tjäna pengar inom vård och omsorg.
-
Vi har alltså en Moderatstyrd regering som har infört vårdnadsbidrag och subventioner för hushållsnära tjänster (därtill har högerregeringen en jämställdhetsminister som inte är feminist) och Olofsson har mage att påstå att det är vi som bedriver en kvinnofientlig politik.
-
Att jag motsätter mig subventioner för hushållsnära tjänster och anser att vårdnadsbidraget är såväl en kvinnofälla som en barnfälla, har jag skrivit om i otaliga inlägg (se nedan för ett axplock). Att därefter säga att vi inte vill att kvinnor ska tjäna pengar inom vård och omsorg...
-
Jag anser inte att en förskolechef i Årsta, ett år efter avknoppningen av fyra förskolor, ska ta ut 3,2 miljoner kronor i vinst (plus ett högt styrelsearvode och lön) på bekostnad av barnen och föräldrarna. Om Olofsson tror att det är kvinnor som får ta del av guldregnet över de privata vårdbolagen misstar hon sig. Det är riskkapitalbolag som roffar åt sig våra skattepengar.
-
När Maud Olofsson beskyller oss för att bedriva en kvinnofientlig politik, har hon därmed nått ett nytt lågvattenmärke.
-
-

1 kommentar:

Unknown sa...

Det är väl rätt svårt att nå ett lågvattenmärke när man började på botten..?

Hon borde ha blivit kvar som direktör för husmorssällskapet eller vad för nyttighet det nu var hon basade över.