Selma Lagerlöf

SVT:s storsatsning denna jul är den tvådelade serien om Selma Lagerlöf. Helena Bergström spelar Lagerlöf.
-
De två kvällstidningarna i vårt land, fokuserar på sexualiteten:
Expressen: Lesbiskt sex med Selma "där författarens lesbiska kärleksliv står i fokus. - För en del är nog det här kontroversiellt, säger Helena Bergström som spelar huvudrollen som Selma Lagerlöf."
Aftonbladet: Selma dejtar tjejer i SVT "Vi visar upp hennes relationer med de två kvinnorna och vi räds inte, säger Helena Bergström."
-
Nu tror jag inte att det är så kontroversiellt (som Bergström vill påskina), att visa upp Selma Lagerlöfs lesbiska kärleksliv i SVT i slutet av år 2008 på bästa sändningstid.
-
Jag kommer att vara bänkad när SVT sänder Selma (trots att Helena Bergström spelar huvudrollen).

3 kommentarer:

Afreakofnature sa...

Kanske inte så konstigt att medierna lägger sitt krut på det sexuella då julserien presenteras som "Selma - författarinnan och den förbjudna kärleken"...

Anonym sa...

Att hon inte var lesbisk spelar tydligen ingen roll för det PK SVT...

Anonym sa...

Det smyger något varmt och ljuvt över mig då jag läser dina kärleksbrev. Och varje natt tror jag, att du kommer smygande”,

Citat: Selma Lagerlöf i ett brev till Valborg Olander 1904.

Nää inte ett dugg "lesbiskt", men kanske lite bi iaf? ;)