Så går ett år ifrån vårt liv och kommer aldrig åter

Efter att ha sett Rapports årskrönika med Lisbeth Åkerman blev jag och Åsa inspirerade att själva sammanfatta år 2007. Vi kan tillstå att vi såg årskrönikan, inte så mycket för nyhetsinslagen som för Lisbeth Åkerman. Vi kommenterade snarare hennes frisyr, ögon och kläder än de inslag som visades. Därför måste vi nu sammanfatta år 2007 med detta blogginlägg.
-
Årets nyhetsankare
Lisbeth Åkerman. Ord är överflödiga.
-
Årets bok
Åsa Linderborgs Mig äger ingen. Här kan ni läsa mitt tidigare inlägg om boken. Maria Svelands Bitterfittan (en bok som jag lånade på Högdalens bibliotek och var tvungen att lämna fram en skriven lapp med titeln).
-
Årets partiledare
Mona Sahlin.Vi HBT-sossar firade med champagne. Denna kvinna som gick i prideparaden långt innan det blev inne att alla politiker skulle gå den. Hon har gjort mer för HBT-rörelsen än någon annan politiker. Vi slapp en trött Göran Persson, men han gjorde sig ändock påmind genom nytt jobb och dokumentären Ordförande Persson.
-
Årets pub
Politikerpuben. I samarbete med ABF och AK genomförde HBT-sossarna en mycket ambitiös föreläsarserie på St. Clara Bierhaus varje onsdag. Vår studieansvariga Irmeli Krans skall ha all eloge för det arbete hon gjort. Sunkhaket Engelbrekt i Högdalen måste även nämnas i detta sammanhang. Här har jag och Åsa genomfört socialantropologiska studier och förvandlat Engelbrekt till en gaypub under priden, då vi draperade ett bås med regnbågsflaggor och delade ut disktrasor (från HomO) till det klientel som ofta frekventerar puben.
-
Årets politikerskandal
Vad ska vi börja med? Räcker det med att säga Regeringen? Några få exempel: svart arbetskraft, fortkörningar, krognotor, Carl Bildts intressen i Ryssland, Carnegieaffären, Schenström...
-
Årets musik
Kent släppte en skiva och vi nynnade på Ingenting. Lars Winnerbäck gjorde slut med Hovet och sjöng bland annat en otroligt vacker duett med Miss Li - Om du lämnade mig nu. Mika - helt underbart bra. Säkert! fortsatte sitt segertåg och spelade in den gayvänliga duetten Han är med mig nu med Peter Jöback. Samma Jöback sjöng även låten Stockholm i natt som jag får rysningar av. Jag är inte något stort schlagerfan, men i melodifestivalens kölvatten måste följande artister nämnas: Sonja Aldén, Sarah Dawn Finer och The Ark (Åsa tycker dock att The Arks andra singelsläpp Absolutely no decorum slog The worrying kind med hästlängder).
-
Årets politiska fråga (som hänger kvar även 2008)
Samkönade äktenskap. Hans Regners enmansutredning Äktenskap för par med samma kön (SOU 2007:17) publiceras och vi får ta del av en rad debattartiklar och blogginlägg. Sammanfattningsvis kan sägas att alla är för utom kd och trossamfunden. Remissvaren skall inom några dagar vara inlämnade och efter denna deadline är vi nyfikna på hur den så kallade alliansen behandlar denna heta potatis.
-
Årets filmer
Pans labyrint (kom egentligen ut 2006), This is England, Sicko (om bara hälften är sant är det illa nog), Stardust (där Robert de Niro är helt underbar), The Gymnast (kom ut 2006 men sågs 2007).
-
Årets radiopersonlighet
Annika Lantz (vem annars!?). Trots att hon förflyttats från P3 till P1 och P4 är hon bäst i radio.
-
Årets internetsajt
Facebook. Facebook. Facebook. Vi fick lära oss nya ord som poke:a och "adda". En fritidsgård för vuxna, men också en del av oppositionsarbetet.
-
Årets vassaste penna
Åsa Petersen, ledarskribent på Aftonbladet. Petersen angrep den moderatstyrda regeringen med årets vassaste penna.
-
Årets blogg
Alliansfritt Sverige, Caroline Helmersson Olsson, Eva-Lena Jansson... äh alla bra s-bloggare som på ett framgångsrikt sätt kritiserat den politik som förts av den moderatstyrda regeringen det senaste året.
-
Pride
Arbetarrörelsen står enad med banderollen We are family! Första året jag jobbade under pride och det var slitsamt men oerhört intressant, givande och roligt. Jag säger bara "k-borgarmärket" för er som är insatta.
-
Årets medlemsrekrytering
Håkan Juholt lyckas värva min flickvän Åsa, vilket jag misslyckats med.
-
Årets tidning
Svenska Dagbladet (SvD). Medan Ulf Adelsohn bojkottar tidningen, gillar jag den alltmer och funderar seriöst på att börja prenumerera på den. En blå tidning som visar att det går att vara objektiv även när de blå är i regeringsställning. Andra intressanta artiklar har varit serien om förskolan i ett genusperspektiv (i detta inlägg hittar du artiklarna).
-
Årets vändning
År 2007 var året då politikerna såg Al Gores film En obekväm sanning och plötsligt var till och med moderaterna intresserade av klimat- och miljöfrågor. De tog äran för miljöpartiets och sossarnas miljöpolik och sade plötsligt ja till de förslag som tidigare hade röstats ner av samma parti. Klimatångest, klimatsmart och klimathot var ord vi fick lära oss 2007. USA som tidigare sagt nej till Kyotoavtalet vände. Så årets vändning går till moderaterna (om det inte är retorik som vanligt från de blåas håll).
-
Årets tv-serie
Egentligen har vi bara sett Rapport på tv, men räknas det som tv-serie? Upp till kamp såg vi också och den var väl helt ok. Bones, CSI och Criminal minds har tuffat vidare men vi har även uppmärksammat tv-serien Women's murder club, inte så mycket för att den står för ett nytänkande, utan snarare för huvudpersonen som spelas av Lindsey Boxer.
-
Årets politiker (som inte är röd eller grön)
Försvarsminister Mikael Odenberg avgår. Jag är stolt över honom, han är en äkta moderat som inte låtsas vara någon annan.
-
Årets knapp
Skyll inte på mig jag röstade RÖTT. Denna knapp har framför allt gjort succé i tunnelbanan. Nu skall regeringen höja priset på månadskortet. Måtte det bara bli varmt snart så att jag kan börja cykla igen. Förseningar, inställda tåg och överfyllda vagnar, allt detta har tärt på stockholmarna.
-
Årets skattehöjning
Här trodde jag att den moderatstyrda regeringen var för skattesänkningar, men så höjer de priset på snus och nu år 2008 gör de det igen. Ja, så höjer de priset på SL:s månadskort, såväl år 2007 som 2008.
-
Årets rea
Den moderatstyrda regeringen säljer ut allmännyttan och våra statliga företag till reapris. Tibble gymnasium tog priset.






















































1 kommentar:

Eva-Lena Jansson sa...

Gå med i Transport om dom lyckas med att teckna ett bra avtal? Du borde gå med nu för att ge ditt stöd, och jag trodde vi var överens om det... Och förresten, du menade väl Knullborgarmärket?
Vi måste ses nån dag.
Kram till dig och Åsa!