Sverige behöver Pia Sundhage


OS 2012 skulle bli damfotbollens (kommer hädanefter kalla det för "d-fotboll") stora genombrott i Sverige (lagom till att Sverige står värd för EM nästa år), istället tror jag att det snarare blir tvärtom efter fiaskot i London (men glad om jag motbevisas). Våra fotbollskvinnor har tidigare varit betydligt mer framgångsrika än killarna: Ett VM-silver, två VM-brons, ett EM-guld,  tre EM-silver och ett EM-brons. Landslaget ligger fyra i FIFA-rankningen. D-fotbollslaget saknar dock OS-medalj och nu är det fyra år till nästa OS och något måste göras!

Karin Pettersson, Aftonbladets politiska chefredaktör, skriver idag på ledarsidan (!) att Pia Sundhage måste komma hem och jag håller med henne. Någon kanske undrar vad en sådan krönika gör på ledarplats, men Pettersson gör helt rätt att dedikera en hel ledare till Sundhage och landslaget i d-fotboll för så viktigt är det.

Alva Nilsson (@Fotbollsflatan på twitter) tror inte att att Sundhage "kan trolla med knäna", men si det gör jag. Efter att ha sett Karin Hübinette intervjua Sundhage, kan jag till och med se henne som Sveriges nästa statsminister. Jag nöjer mig dock med att hon blir förbundskapten för landslaget.

Sundhage är fantastisk! Ikväll bänkar jag mig framför teven och hejar på USA.

P.S. Som ni säkert vet hejar jag på St.Pauli, men när det kommer till d-fotboll har jag en längre tid hejat på Djurgården. Nu har jag dock bytt lag. Till Tyresö FF och allt är Martas förtjänst.

Inga kommentarer: