När man skjuter (kultur)arbetare

Vet ni hur många utbildade kulturarbetare som arbetar med det de är utbildade till? Arkeologer jobbar som brevbärare, konstvetare jobbar som vakter, etnologer jobbar i affär. Vet ni hur många kulturvetare som går arbetslösa?

Jag har själv en magisterexamen i arkeologi, men i mitt yrkesverksamma liv har jag sammanlagt jobbat tre år inom kultursektorn, resterande år har jag främst jobbat i bevakningsbranschen.

I morse, när jag gick på mitt pass klockan sju, läste jag på SVT:s hemsida att regeringen Reinfeldt, i höstens budgetproposition kommer att föreslå att människor med nedsatt arbetsförmåga ska arbeta med att rusta upp det svenska kulturarvet. Jag höll på att sätta mitt morgonte i vrångstrupen.

Detta förslag nedvärderar såväl sjuka som kulturvetare. Att borgarnas syn på kultur och kulturarv också skiljer sig radikalt från vänsterns syn blir än tydligare. Enligt borgarna kan vem som helst inventera och vårda kulturarvet.

Läs även vad bloggen Svenska tecknare tycker om saken.

[UPPDATERAT]
Läs även Åsa M. Larssons inlägg Kortsiktigt kulturarvslyft
Arkeologgruppen - Apropå att rusta det svenska kulturarvet
DIK

Inga kommentarer: