S-kvinnors manifestation Sista dagen i ett vårdnadsbidragsfritt Sverige (efterspel)

I måndags manifesterade S-kvinnorna i Stockholm mot vårdnadsbidraget, vilket bland annat svt uppmärksammade (läs mer här). I dag skriver Världen idag om denna manifestation: Desperata s-protester mot vårdnadsbidraget saknar motstycke anser Per Kågeson. Om Kågeson, med "desperat", menar förtvivlade, ursinniga och vilda (några synonymer för desperat), har han naturligtvis rätt. Vi är förtvivlade och ursinniga på den familjepolitik, som nu drivs igenom av regeringen, men det minsta partiet, kristdemokraterna, i spetsen. Jag har sagt det förut och säger det igen, vårdnadsbidraget är inte bara en kvinnofälla, utan i högsta grad även en barnfälla.
-
Per Kågeson beslöt att lämna partiet sedan partiledare Mona Sahlin för en tid sedan krävt ett avskaffande av vårdnadsbidraget. Kågeson har framhållit att ett stöd för vårdnadsbidrag rimmar väl med goda socialdemokratiska värderingar.
-
Jag förstår varför Kågeson lämnade partiet. Vad han och vi andra inom partiet anser vara "socialdemokratiska värderingar" skiljer sig något (och det är minst sagt en underdrift).
-
Intressant i sammanhanget, är att bilden som Världen idag använder, sägs vara tagen av mig Alexandra Einerstam/Avantgarde. Det stämmer inte. Jag använde bilden i ett blogginlägg och angav tydligt varifrån jag hämtade den (se inlägg här). Vidare var jag inte där i egenskap av avantgardist, utan ombudskvinna för Kvinnodistriktet i Stockholm. Källkritik är A och O!
------------------------------
Uppdatering 2008-07-04

Jag gick just in på Världen idag och såg att nu var fotot (och bildtexten) borttaget. Vidare var Kågesons uttalande "desperata s-protester mot vårdnadsbidraget utan motstycke" borttaget. Dock står det fortfarande i texten att Avantgarde arrangerade måndagens aktion, vilket inte stämmer. Det var S-kvinnor i Stockholm som arrangerade manifestationen tillsammans med bland annat kvinnoklubbarna Rebella och Avantgarde. Även andra kvinnoklubbar var representerade under manifestationen.

Inga kommentarer: