Busstrejken

Göran Demnert äger och driver företagen Stockholmsbuss AB och Sällskapsresor. På sin blogg skriver han bland annat:
-
Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Så jävla märkvärdigt är det inte att framföra en buss. Visst, 50 människor bakom ryggen som ska förflyttas mellan A och B. Det kräver sin man. Eller kvinna. Men som sagt, så jävla märkvärdigt är det inte att köra buss. Sätt dig i en en lokalbuss i Stockholm och du kommer ibland att be för ditt liv. Så illa är det ibland ställt på bussförarfronten. Inte någonting kan övertyga mig om att det skulle bli bättre om samma idiot till förare får 800 spänn mer i bruttolön.
-
Vilken charmig arbetsgivare Demnert är. Det verkar som om han föraktar busschaufförer. Vem som helst kan inte sitta bakom en ratt, lika lite som att varje person är lämpad att vara vakt (i bevakningsbranschen stöter vi nämligen på liknande förakt). Vi som jobbar i servicesektorn är dumma i huvudet och därför jobbar vi i den. Det anser många människor, människor utan verklighetsförankring.
-
Det här med arbetsmiljö och personalvård har gått Demnert spårlöst förbi. I sin blogg skriver han också att facket vill visa sin makt, vilket Demnert tycker är "riktigt otäckt". Varför finns fackförbunden? Jo, de finns till för sina medlemmar! Självklart tycker Göran Demnert att facket är otäckt.
-
Vad vill då Kommunal med sin strejk:
* Elva timmars nattvila, det är en självklarhet på resten av arbetsmarknaden, och borde vara det för en bussförare också.
*Kortare tid mellan första och sista arbetstid, det som i bussbranschen kallas för ramtid. Kommunal vill att ramtiden sänks till 13 timmar.
*Samma anställningsformer i avtalet som redan finns i lagen om anställningsskydd.
*Samma löneökning som de kommunalt anställda bussförarna redan fått.
-
Expressen, Kommunal, SvD, DN, Aftonbladet.

1 kommentar:

nicklas eriksson sa...

Han verkar ju inte klok. Men tyvärr tror jag hans syn är ganska representativ bland landets arbetsköpare.