Singel & Insemination

I våras läste jag en bra artikel i DN om ensamstående kvinnor som vill skaffa barn medelst insemination. Alla partier utom socialdemokraterna har tagit ställning. Kristdemokraterna säger som vanligt nej (föga förvånande). Det var väl det där med den heterosexuella, monogama kärnfamiljen och "för barnets bästa" igen *suck*.
-
För ett tag sedan bjöd socialdemokraterna i Riksdagen in företrädare för "ja- och nej". Ett seminarium för att de socialdemokratiska ledamöterna skall få mer kunskap i denna fråga och i förlängningen ta ställning till denna "svåra" fråga. Jag känner på mig att även mitt parti är för en lagändring. Jag vet att jag är det.
-
En av de inbjudna gästerna till seminariet var filosofen Torbjörn Tännsjö som nu skrivit en briljant debattartikel i DN om insemination för ensamstående.
-
Nu är singlar som vill ha barn tvungna att åka till andra länder för att inseminera. Det är många storkbarn som kommit till på det viset. Läs till exempel artiken i DN om Annika som gjort just detta.
-
Mia Sundelin har också bloggat om detta.


Inga kommentarer: