Första maj-märket 2012

Det är sällan jag lämnar hemmet utan att ha något partipolitiskt märke på kavajslaget. Jag har, under min korta tid som partipolitisk aktiv, samlat på mig en ansenlig mängd märken, däribland några riktiga Första maj-rariteter. Förra årets märke hade rätt budskap - jämlikhet och utveckling - men trist utformning. 2010 års märke har jag skrivit om här.

Årets Först maj-märke är en fullträff på alla sätt och vis. Jag har alltid gillat ugglor. Så mycket att jag för ett tag sedan bestämde mig för att tatuera in en uggla på höger underarm. Det var innan jag upptäckte att ugglor hade blivit inne. Plötsligt fanns det ugglor överallt: lampor, smycken, textilier, ljushållare, schabloner...

Jag beklagade mig över detta på twitter, varvid Jonas Morian kallade mig för hipster(sosse). Dock har jag bevis för att jag, i detta fall, inte är en hipstersosse. Dessa två ugglor av märket Steiff har jag fått av min mormor och det var över 30 år sedan. Min mormors exlibris utgjordes förresten, förutom hennes namn och orden ex libris, av just en uggla.

En av anledningarna till att jag utbildade mig till arkeolog var just min mormors intresse för förhistoria och historia. När jag var fem år gammal tog hon med mig till ett museum i Tyskland och hon fick svårt att slita mig från avdelningen med mumier. Ja, jag hade en tanke på att bli just egyptolog. Det var innan jag fick Lana Troy som föreläsare i just egyptologi. Hon tog död på allt mitt intresse för egyptologi. Istället var det Gullög Nordquist (nu professor i antikens kultur och samhällsliv) som blev min mentor. Hon är en eldsjäl! Därför har jag nu en magisterexamen i arkeologi. Mitt andra ämne är antikens kultur och samhällsliv.

Det får mig osökt att tänka på Pallas Athena (lat. Minerva). Ugglan, som ju alltjämt är lärdomens symbol, var Pallas Athenas specifika fågel. Pallas Athena var beskyddare av alla konster och vetenskaper, något som romaren Cicero hade i åtanke när han skapade det bevingade Invita Minerva.

Socialdemokraternas mantra har länge varit: utbildning, utbildning, utbildning. Det är ett mantra som tål att upprepas. Jag vill därför uppmana alla (arbetslösa) ungdomar (och även "äldre" arbetslösa) att utbilda sig. Även om du inte längre definierar dig som ungdom - det är aldrig för sent!

Men om... om jag får ge ett litet, litet råd: även om du brinner för arkeologi eller journalistik eller antropologi, eller fotografi... arbetsmarknaden är stenhård. Du kan ha en VG-examen i arkeologi (som jag) och ändock aldrig få jobba med det.

Jag jobbar nu, med cirka 380 universitets- och högskolepoäng (och som redan nämnts en magisterexamen i arkeologi), som vakt (mitt CV är ganska brokigt).

Om jag fick backa tillbaka bandet till 1993 (och fortfarande ha kvar den kunskap om arbetsmarknaden jag besitter nu), hade jag aldrig utbildat mig till arkeolog. Jag hade då utbildat mig till till exempel förskollärare med genusinriktning och varit amatörarkeolog på min fritid. Min hustru har också en magisterexamen i arkeologi men hon är anställd av Posten (men jobbar som fackligt förtroendevald cirka 90 procent).

Dock vill jag aldrig, aldrig, aldrig se ett utbildningssystem som tvingar någon att läsa till ett yrke som den inte vill ha. Om någon hade förvägrat mig möjligheten att läsa arkeologi och antikens kultur och samhällsliv och  tvingat mig att läsa till lärare i matematik och fysik - ja, då hade jag varit djupt olycklig (och om jag hade klarat kurserna och tagit min examen) blivit en usel och bitter lärare.

Jag vill bara att den, som är i färd med att utbilda sig, tänker både en och två och tre gånger. Utan utbildning  (om det så är en teoretisk eller praktiskt utbildning) finns det inte många jobb att välja på, men väljer du att utbilda dig till något som det redan finns ett överskott av på arbetsmarknaden - ja, då kan det innebära att du inte får jobba med det du är utbildad till. Nationalekonomer kallar väl det för tillgång och efterfråga? Du kanske måste jobba med ett "vanligt" kneg efter utbildningen och i värsta fall har du en utbildning i bagaget och är ändock arbetslös

Den socialdemokratiska arbetsgrupp, som utformat Första maj-märket (tillsammans med designers, PR-konsulter et cetera), visar inte bara att S är ett parti som, i detta fall, går i takt med sin samtid (uggletrenden) utan också kan sin historia (Pallas Athena). Vidare är budskapet - kunskap och arbete - tidlöst och bör hädanefter gå som en röd tråd genom Socialdemokraternas politik. Naturligtvis tillsammans med andra tidlösa klassiker såsom jämlikhet, frihet, solidaritet, hållbar tillväxt och hållbar utveckling.

Kunskap och arbete bygger Sverige!

P.S. Och min underarm saknar fortfarande tatuering.

Inga kommentarer: