Maria Abrahamsson

Efter EMU-valet sa jag att de som inte hade röstat var dumma i huvudet. Det var inte så diplomatiskt. Men det var sant, undersökningarna visade att det var de med låg utbildning som stannat hemma.

För någon vecka sedan diskuterade jag och en annan hbt-sosse fenomenet Maria Abrahamsson. Det resulterade i ett briljant inlägg på min kamrats blogg. Läs den gärna innan ni fortsätter läsa mitt inlägg.

För är det någon som kan få igång diskussioner bland flator så är det just Maria Abrahamsson och detta oavsett politisk läggning. På qruiser, ett community där vi hänger ganska mycket, finns en aktiv klubbverksamhet. Fyra av dessa klubbar är tillägnade Maria Abrahamsson: klubben Maria Abrahamsson 66 medlemmar, Kär i Maria Abrahamsson fyra medlemmar, Högerflator 27 medlemmar och den sista ANTI-Maria Abrahamsson 23 medlemmar. Ja, ni inser vilken genomslagskraft hon har bland flator, utan att jag går närmare in på det.
Precis som min kompis Anna, sitter jag faktiskt bänkad och tittar på Maria Abrahamsson, där hon sitter i tevetyckarsoffan. Det gör jag med "skräckblandad" fascination. Vidare läser jag mycket av det hon skriver. Jag vill inte, men jag kan inte låta bli!
Precis som Anna, önskar jag att Maria Abrahamsson var sosse och feminist och (som så många andra hbq-personer) önskar jag att hon var flata, eller åtminstone öppensinnad och homovänlig.
Och osökt börjar jag nynna på Håkan Hellströms låt Jag hatar att jag älskar dig och jag älskar dig så mycket att jag hatar mig...
P.S. Och du Maria, bara för att man har "låg utbildning" innebär det inte att man är dum i huvudet. En av de mest intelligenta och intellektuella personer jag har träffat i mitt liv är en lokalvårdare vid namn Pia. Du och jag Maria, med våra kandidat- och magisterexamina, kommer aldrig att komma upp till Pias "nivå".

Inga kommentarer: